Αλλά κι εκείνο πιστεύω, την αρετή του σώματος πολλοί αγάπησαν, εκείνην όμως της ψυχής και πάρα πολύ λίγοι· διότι την μεν όλοι μπορούν να τη δουν, την δε μόνον όσοι γνωρίζουν. Ένδειξις τούτου η δια των αισθήσεων τέρψις· διότι πάντοτε αισθανόμενοι χαίρουν οι άνθρωποι, και η αίσθησις είναι κάποια διάκρισις.
Επί της ψυχής όμως δεν υπάρχει τίποτε άλλο ορατό, παρά μόνον οι πράξεις της, οι δε πράξεις είναι κάποιες λογικές ενέργειες, γι’ αυτό και αγνοώντας τι είναι δίκαιο και τι ανδρείο δεν μπορούμε να διακρίνουμε.
Λέγω δε σωματική αρετή, το ανάστημα, την ισχύ, το κάλλος, ενώ ψυχής, τη φρόνηση, τη σωφροσύνη, την ανδρεία, τη δικαιοσύνη. Και εάν κάποιοι ισχυρίζονται πως η αρετή της ψυχής δεν είναι διδακτή, ας γίνει γνωστό ότι πλανώνται οικτρώς. Διότι επί των σωματικών αρετών ή η φύσις ή η τύχη είναι αιτία, ενώ επί των ψυχικών περισσότερο εμείς παρά η φύσις· διότι προαιρούμενοι και γνωρίζοντας πράττουμε τα έργα της αρετής, ενώ η γνώσις είναι κάποια μάθησις.
Γι’ αυτό και αν φροντίζετε για κάτι, θα πρέπει όχι τόσο του σώματος όσο της ψυχής. Διότι η μεν (η σωματική αρετή) φθίνει με τη φθορά του σώματος, η δε (η ψυχική) αυξάνει με την ωρίμαση της ψυχής. Και αν ενυπάρχει κάτι θεϊκό ή αθάνατο, αυτό ασφαλώς θα είναι μάλλον η ψυχή παρά το σώμα.
Συγγραφή, μετάφραση: Κότσαλης Γεώργιος