Φαίνεται πάντως πως δύο είναι αυτά που κινούν: ή η όρεξη ή ο νους, αν θα θεωρούσε κανείς τη φαντασία ως ένα είδος νοήσεως. Διότι πολλοί, αντίθετα από την επιστήμη, ακολουθούν τις φαντασίες, και εκτός αυτού στα άλλα ζώα δεν υπάρχει νόηση ούτε συλλογισμός, αλλά φαντασία.
Νους και όρεξη
Και τα δύο άρα αυτά κινούν αναφορικά με τον τόπο, δηλ. ο νους και η όρεξη. Ο νους όμως ο πρακτικός, εκείνος που συλλογίζεται για κάτι. Διαφέρει δε του θεωρητικού ως προς τον σκοπό. Αλλά και όλες οι ορέξεις χάριν κάποιου πράγματος συμβαίνουν· διότι αυτό στο οποίο αναφέρεται η όρεξη είναι η αρχή του πρακτικού νου, ενώ το σημείο όπου καταλήγει η σκέψη μας είναι η αρχή της πράξεως.
Ώστε ευλόγως δύο είναι αυτά που φαίνεται πως κινούν, η όρεξη και η διάνοια η πρακτική· διότι το αντικείμενο της ορέξεως κινεί, και εξαιτίας τούτου η διάνοια κινεί, επειδή αυτό αποτελεί αρχή της.
Αλλά και η φαντασία όταν κινεί, δεν κινεί άνευ ορέξεως. Ένα λοιπόν είναι εκείνο που κινεί: το αντικείμενο της ορέξεως. Διότι αν ήταν δύο, ο νους και η όρεξη, εκείνα που κινούσαν, θα κινούσαν με βάση κάποιο κοινό είδος (κάποια κοινή δύναμη).
Τώρα όμως ο νους δεν φαίνεται να κινεί δίχως όρεξη (διότι η βούληση είναι όρεξη), και όταν κινείται σύμφωνα με τον λογισμό, κινείται και κατά βούληση, ενώ η όρεξη κινεί αντίθετα από τον λογισμό· διότι η επιθυμία είναι ένα είδος ορέξεως.
Ο νους λοιπόν είναι πάντοτε ορθός· αντιθέτως όρεξη και φαντασία αμφότερες και ορθές και όχι ορθές. Γι’ αυτό το αντικείμενο της ορέξεως κινεί μεν πάντοτε, αλλά τούτο είναι ή το αγαθό ή ό,τι φαίνεται αγαθό. Όχι όμως οποιοδήποτε, αλλά το αγαθό που έχει να κάνει με τις πράξεις. Και τέτοιο είναι ό,τι ενδέχεται να έχει και αλλιώς (δηλ. και να γίνει και να μη γίνει).
Βιβλιογραφία: Αριστοτέλους Περί ψυχής (433a.9 έως 433a.30)
Απόδοση κειμένου: Κότσαλης Γεώργιος